woensdag 13 augustus 2008

de Oceane



In de Oceane,was ik geweest ,
In de Burger Bush, in de Burgers Zoo ,Met mijn zusje en mijn moeder.


Als eerste was er een grot ,De grot was groot .
We gingen door donkere gang, het werd donkerder en donkerder .
Opeens schijnt het, zo blauw als, de hemel van de nacht.

Het waren kwallen die in de licht van aquarium zwemmen.

Sierlijk en luchtig, zweven ze, in het water.

Ze zijn blauw, maar niet blauw

Ze zijn wit, maar niet wit

nee.....een beetje doorzichtig.

Het is zo zacht, het is zo licht, je durft het niet aan te raken,durft niet hard te praten

het lijkt alsof het zomaar kan verdwijnen, net als een droom.


Ik vergat alles om me heen, het voelde dat ik zelf een kwal was,

Dat ik met ze mee bewogen


Mijn moeder riep me verder.

Toen ik verder liep,wat nog donker was, werd alles verlicht.

Het was een "strand", "zeesterren" waren verspreid en de achtergrond was zee.

Daarvoor was echte zeewater met bergen die eruit staken.

Lang bleef ik er niet want ik wou het zo graag verder zien.


Er waren overal "bergen" en "rotsen" .

tussen al die "bergen" en "rotsen" was er een trapje, daar daalde ik ver naar beneden.

Daar werd het weer donker.

We waren onder de "zee".

Vaak komen glazen tussen "rotsen", achter die glazen zie je duidelijk hoe de zee eruit ziet.

Verschillende koralen lijken zee bossen en de kleurijke vissen spelen er vrolijk doorheen.

Blauwe,gele, rode en groene...........

Hoe dieper wij lopen, hoe donkerder de kleuren van de vissen wordt.

Opeens word de gang breder, we komen in een grote zaal

Voor ons staat een groot glas

Daar waren mensen, zittend en staand, te kijken en te bewonderen.

Een "gezonken schip" was erbij,


Het "schip " was bruin, met een rode zeil,het leek wel eeuwen oud.

Grote zee stenen met zeeplanten staken hoog uit de zee bodem.

Er waren grote vissen bij,dikke met dikke lippen,dunnen met kleine oogjes en platte met een grote staart, ze zijn voor mij onbekend en zeldzaam.

Ze zijn net jongens die proberen cool te zijn,

Opeens, tussen al de mensen, verscheen er een haai!

Met grote dikke ogen en vlijmscherpe tanden.

Zoekend zocht hij rond.

Langs het glas keek hij de mensen dreigend aan.

Het leek, dat hij iemand zocht om op te eten.

Opeens was ik bang dat de glas niet dik genoeg was.

Dan wil ik weg.


Na een enkele gangen lopen, kwamen we in een tunnel

Wow, weer een wonder!

We zijn echt onder de "zee"

De vissen zwemmen rustig en onbekomen, boven en om je heen.
Het lijkt alsof die mij wil aanraken en met mij wilt kletsen.

ik voel me een zeemermin, of een vis, die met de andere samen, zweven door het water.

Dat is sprookjesachtig.

Ik wilt ech...echt eeuwig blijven.


maar, dat kan niet, we moeten toch verder.


en het avontuur is uit.

vrijdag 8 augustus 2008




donderdag 7 augustus 2008

Disneyland Parijs


Zeg sneeuwwitje, waarom ben je zo triest?
Waar is jouw prins op de witte paard,
en de zeven dwergen?
Zijn ze vertrokken, naar een ander land, of naar de bergen.

Mickey mouse, mag ik je wat vragen?
Wat is de leeuwenkoning aan het doen?
Als je het kan wagen.
En heb je minnie weer eens horen klagen?

Hallo tinkerbell,
wat doe je op de punt van het kasteel?
Zoek je naar peter pan,
zie je zo veel?
Zijn de wolken werkelijk,
zo wit als meel?

Alice, hoe was het in wonderland?
Heb je de weg bij de hand?
Is er tussen jouw en die witte konijn al een goede band?
Want ik ben de weg kwijt, in jouw doolhof.
De wegen zijn daar een beetje dof.

Waarom krijg ik geen antwoord
Het gelach van de kinderen, is het enige wat hoort

Ik voel iets kriebelen, in mijn hand
Oh ja, ik ben in Disneyland!

maandag 28 juli 2008

In een nacht

Dat is een nacht,
in de konings macht,
waar je hoort: de ritselende bladeren
en de krakende geluid van takken
waar bomen al een voor een zijn omgehakken

waar het stil en donker is
Je hoort geen vogel, je hoort geen vis
lig ik in het gras,waar bloemen verderren
ver in de hemel zijn geen enkele sterren

daar zie ik iets bewegen
of is dat vuurvlieg
één...twee
nee...
duizende elfjes fee

draaien om me heen
de roze bloemblaadjes kussen op mijn teen
danst mijn witte jurkje ook mee
draaien,draaien naar omhoog
alsof de hemel hen naar haar toe zoog

maar mijn voeten staan stil

weer donker in de nacht
in de konings macht
waar een enkele ster blinkt,
in een nacht die zinkt

en ik, lig met mij dromen

woensdag 9 juli 2008

voor sara

Onder het maanlicht,
van de heldere hemel,
zullen we samen kijken, naar de tinkelende sterren
Dan schrijf ik voor jou,
een mooi gedicht

Vertellen we over onze geheimen
over jouw Happy*, of over meesters gezicht ?

neem je mee, jouw paard?
Dan kunnen we vliegen,
over land en aard
langs de duizend sterren,
en de magische muziek van de wind

en mag ik dan weten,
wat je van die jongens vindt?

Nu zeg ik:
Je bent de liefste
je bent de leukste
en ook belangrijk

voor mij...



*Happy is een paard van Sara

zaterdag 5 juli 2008

Naast de bouwval....

Dit gedicht is voor de kinderen die zijn gestorven tijdens de aardbeving in china.



Naast de bouwval staan schooltasjes,
te wachten op hun baasjes,
waar is mijn kind,waar zijn mijn dromen,
enkel de wind waait door de bomen

moeders met een wit gezicht,
Traanloze ogen vullen geen licht
"stop met verstoppertje spelen, mijn schat,
het wordt donker, het gaat regenen,

wist je dat?"

De reis die we zouden maken,
staat nog op de rooster
De verhaal dat je wilde vertellen...
Hé hoor, zijn dat hemelse bellen?

Naast de bouwval staan schooltasjes.
Ze zoeken naar hun baasjes.
In de regen,in de kou,
zij wachten altijd op jou...

vrijdag 4 juli 2008

mijn zusjes gedichtjes

Op een mooie dag
In de macht
schijnt de zonneschijn
In de bloemenmijn.



verzonnen door mijn zusje
Ru-Lian
5 jaar
groep 2