vrijdag 7 november 2008

De schommel

Ik schommel en dommel
Ik dommel en schommel
Ik dwarrel door de bladeren heen
op een neer,
ik ben alleen
Ik schommel en dommel
Ik dommel en schommel
De wind kust mijn gezicht
dan schommel ik naar jou toe,
dwars door mijn gedicht

dinsdag 21 oktober 2008

test 1

dit is een test.'Klik hier'

zaterdag 18 oktober 2008

Er was eens....

Er was eens de maan,
de maan van de wacht
Er was eens een meisje,
een meisje van de stille nacht


Er was eens een bootje,
die vaart naar de zee
Er was eens de wind,
die nam haar mee


Er was eens een plekje,
die "droom" heet
Er was eens een weg
waar niemand van weet

woensdag 1 oktober 2008

de spin

ik maak een web,
van mijn jonge draad
ik wacht tot de zon,
ondergaat

ik weef met tranen,
eenzaamheid en verdriet
ik zing erbij,
een treurig lied
dat galmt,
door het stille nacht
waarin de maanlicht rustig wacht

wacht tot jij komt
de prooi van de stille nacht

zondag 14 september 2008

Het maanfeest

Vandaag is het 15 augustus in de chinese kalender.
In Europa noemen ze het maan feest, eigenlijk is het een belangrijk familie feest van China.Chinesen noemen het middel herfst feest. Chinesen vinden dat het maan op deze avond het volst is.Volle maan betekent:hele familie bij elkaar,er komt niemand tekort.Dus op die avond probeerd iedereen thuis te komen.Bij ouders en familie,samen om een ronde tafel zitten, krab en maankoekjes eten en rijstwijn drinken.Samen van de schoonheid van het volle maan genieten en de prachtige kaneel bloemen bewonderen.

Mijn zusje heet Ru-Lian,Ru-Lian betekent in het chinees:De maan licht,zo zacht als witte zijde.
Dat komt van een gedicht van 900 jaar geleden bij Song dynastie, toen kon de dichter die avond niet thuis komen, in een klein hotel schreef hij een gedicht die later beroemd werd, paar zinnetjes zijn zo:iedere jaar, op deze avond, de maanlicht zo zacht als de witte zijde, maar ik ben altijd zover weg van jullie.
Omdat de geboorte datum van mijn zusje dicht bij de maanfeest was heeft mijn moeder haar Ru-Lian genoemd.
Toen ik twee jaar was, heb ik een gedicht van mijn moeder geleerd.Dat is een gedicht van een grote dichter Ly bai in dynastie Tang, ongeveer 1300 jaar geleden.
Als je het gedicht in het nederlands is het ongeveer zo:
De maanlicht schijnt door het raam voor mijn bed,zoals een vorst op de grond.Ik kijk naar de helder maan, en denk aan mijn geboorte plaats.

zaterdag 13 september 2008

Lente gedicht

De wind speelt met bloembladeren
en gooit ze neer
vlak langs mijn ogen
naar de meer

bedenk allerlei vragen:
hoe gras groeit
hoe een rups in een vlinder evalueert
en hoe een mens bloeit

De tulpen wuifen
treurwilgen buigen,
bijen zoemen,
een zwerm getuigen
in de lentes nacht:

Hoe de maan bloost,
op de witte zwanen veren,
hoe de narcissen trillen
in de lentes lucht

hoe jij zachtjes stapt
op en neer,
rustig,rustig
naar mijn dromen.....

zaterdag 6 september 2008

Bloemenfeetjes

Ik heb een vriend en ik heb een maat
Iemand die elke nacht mijn raam langs gaat
Over elk lief kind,strooien ze mooie dromen,
Over land van snoepgoed, en diamanten in bomen
Het zijn de bloemenfeetjes,die komt bij jou elke nacht
zingen liedjes en houden voor jou de wacht
en als je dan wakker word,zijn ze verdwenen
ze zijn bij maanlicht, en verdwijnt als de eerste zonnenstralen schenen