dinsdag 21 oktober 2008
zaterdag 18 oktober 2008
Er was eens....
Er was eens de maan,
de maan van de wacht
Er was eens een meisje,
een meisje van de stille nacht
Er was eens een bootje,
die vaart naar de zee
Er was eens de wind,
die nam haar mee
Er was eens een plekje,
die "droom" heet
Er was eens een weg
waar niemand van weet
de maan van de wacht
Er was eens een meisje,
een meisje van de stille nacht
Er was eens een bootje,
die vaart naar de zee
Er was eens de wind,
die nam haar mee
Er was eens een plekje,
die "droom" heet
Er was eens een weg
waar niemand van weet
woensdag 1 oktober 2008
de spin
ik maak een web,
van mijn jonge draad
ik wacht tot de zon,
ondergaat
ik weef met tranen,
eenzaamheid en verdriet
ik zing erbij,
een treurig lied
dat galmt,
door het stille nacht
waarin de maanlicht rustig wacht
wacht tot jij komt
de prooi van de stille nacht
van mijn jonge draad
ik wacht tot de zon,
ondergaat
ik weef met tranen,
eenzaamheid en verdriet
ik zing erbij,
een treurig lied
dat galmt,
door het stille nacht
waarin de maanlicht rustig wacht
wacht tot jij komt
de prooi van de stille nacht
zondag 14 september 2008
Het maanfeest
Vandaag is het 15 augustus in de chinese kalender.
In Europa noemen ze het maan feest, eigenlijk is het een belangrijk familie feest van China.Chinesen noemen het middel herfst feest. Chinesen vinden dat het maan op deze avond het volst is.Volle maan betekent:hele familie bij elkaar,er komt niemand tekort.Dus op die avond probeerd iedereen thuis te komen.Bij ouders en familie,samen om een ronde tafel zitten, krab en maankoekjes eten en rijstwijn drinken.Samen van de schoonheid van het volle maan genieten en de prachtige kaneel bloemen bewonderen.
Mijn zusje heet Ru-Lian,Ru-Lian betekent in het chinees:De maan licht,zo zacht als witte zijde.
Dat komt van een gedicht van 900 jaar geleden bij Song dynastie, toen kon de dichter die avond niet thuis komen, in een klein hotel schreef hij een gedicht die later beroemd werd, paar zinnetjes zijn zo:iedere jaar, op deze avond, de maanlicht zo zacht als de witte zijde, maar ik ben altijd zover weg van jullie.
Omdat de geboorte datum van mijn zusje dicht bij de maanfeest was heeft mijn moeder haar Ru-Lian genoemd.
Toen ik twee jaar was, heb ik een gedicht van mijn moeder geleerd.Dat is een gedicht van een grote dichter Ly bai in dynastie Tang, ongeveer 1300 jaar geleden.
Als je het gedicht in het nederlands is het ongeveer zo:
De maanlicht schijnt door het raam voor mijn bed,zoals een vorst op de grond.Ik kijk naar de helder maan, en denk aan mijn geboorte plaats.
In Europa noemen ze het maan feest, eigenlijk is het een belangrijk familie feest van China.Chinesen noemen het middel herfst feest. Chinesen vinden dat het maan op deze avond het volst is.Volle maan betekent:hele familie bij elkaar,er komt niemand tekort.Dus op die avond probeerd iedereen thuis te komen.Bij ouders en familie,samen om een ronde tafel zitten, krab en maankoekjes eten en rijstwijn drinken.Samen van de schoonheid van het volle maan genieten en de prachtige kaneel bloemen bewonderen.
Mijn zusje heet Ru-Lian,Ru-Lian betekent in het chinees:De maan licht,zo zacht als witte zijde.
Dat komt van een gedicht van 900 jaar geleden bij Song dynastie, toen kon de dichter die avond niet thuis komen, in een klein hotel schreef hij een gedicht die later beroemd werd, paar zinnetjes zijn zo:iedere jaar, op deze avond, de maanlicht zo zacht als de witte zijde, maar ik ben altijd zover weg van jullie.
Omdat de geboorte datum van mijn zusje dicht bij de maanfeest was heeft mijn moeder haar Ru-Lian genoemd.
Toen ik twee jaar was, heb ik een gedicht van mijn moeder geleerd.Dat is een gedicht van een grote dichter Ly bai in dynastie Tang, ongeveer 1300 jaar geleden.
Als je het gedicht in het nederlands is het ongeveer zo:
De maanlicht schijnt door het raam voor mijn bed,zoals een vorst op de grond.Ik kijk naar de helder maan, en denk aan mijn geboorte plaats.
zaterdag 13 september 2008
Lente gedicht
De wind speelt met bloembladeren
en gooit ze neer
vlak langs mijn ogen
naar de meer
bedenk allerlei vragen:
hoe gras groeit
hoe een rups in een vlinder evalueert
en hoe een mens bloeit
De tulpen wuifen
treurwilgen buigen,
bijen zoemen,
een zwerm getuigen
in de lentes nacht:
Hoe de maan bloost,
op de witte zwanen veren,
hoe de narcissen trillen
in de lentes lucht
hoe jij zachtjes stapt
op en neer,
rustig,rustig
naar mijn dromen.....
en gooit ze neer
vlak langs mijn ogen
naar de meer
bedenk allerlei vragen:
hoe gras groeit
hoe een rups in een vlinder evalueert
en hoe een mens bloeit
De tulpen wuifen
treurwilgen buigen,
bijen zoemen,
een zwerm getuigen
in de lentes nacht:
Hoe de maan bloost,
op de witte zwanen veren,
hoe de narcissen trillen
in de lentes lucht
hoe jij zachtjes stapt
op en neer,
rustig,rustig
naar mijn dromen.....
zaterdag 6 september 2008
Bloemenfeetjes
Ik heb een vriend en ik heb een maat
Iemand die elke nacht mijn raam langs gaat
Over elk lief kind,strooien ze mooie dromen,
Over land van snoepgoed, en diamanten in bomen
Het zijn de bloemenfeetjes,die komt bij jou elke nacht
zingen liedjes en houden voor jou de wacht
en als je dan wakker word,zijn ze verdwenen
ze zijn bij maanlicht, en verdwijnt als de eerste zonnenstralen schenen
Iemand die elke nacht mijn raam langs gaat
Over elk lief kind,strooien ze mooie dromen,
Over land van snoepgoed, en diamanten in bomen
Het zijn de bloemenfeetjes,die komt bij jou elke nacht
zingen liedjes en houden voor jou de wacht
en als je dan wakker word,zijn ze verdwenen
ze zijn bij maanlicht, en verdwijnt als de eerste zonnenstralen schenen
zaterdag 30 augustus 2008
Boeken
Ik ben bezig met de boek tarzan.
De orginele tarzan is wel anders dan Disney's tarzan.
Eerder heb ik ook boeken gelezen waarvan een film is gemaakt, zoals:Charlotte's web en Niels Holgerson.
Charlotte's web verschilt niet veel met de film.
Als eerste had ik de boek gelezen.
Daar vond ik het zielig dat het meisje, het varkentje vergeten was.
Later, toen ik de film kreeg,vond ik het zielig toen het varkentje, Charlotte de spin ging verlaten want charlotte was te oud om mee terug te gaan.
Disney's Tarzan en de orginele Tarzan zijn heel verschillend.
Tarzan van Disney is zonder bloed en geweld.
Maar meer voor kinderen.
De orginele is daarintegen meer met doden en snijden en enger.
Als ik de hee boek op TV zag was ik na de eerste gevecht al weg.
Volgens mij is Disney'sTarzan voor plezier en....gewoon leuk om te zien.
Tarzan, de orginele boek is spannender en af en toe grappig.
Ik vind wel grappig dat hij zichzelf "Tarzan van de apen" noemt.
Ook is het leerzaam.
Het verteld over de leven in de jungle en over de geschiedenis over die tijd.
Nu zal ik de liefdesbrief van Tarzan voor Jane, laten lezen, het is wel hylarisch en je kan zien hoe Tarzan is:
"Ik ben Tarzan van de Apen.Ik verlang naar u.Ik ben van u.U bent van mij.Wij zullen hier altijd samen in mijn huis wonen.Ik zal u de beste vruchten brengen, malse herten, het lekkerste vlees dat er in de jungle te vinden is.Ik zal voor u op jacht gaan.Ik ben de machtigste van de junglevechters.U bent Jane Porter, dat heb ik in uw brief gelezen.Als u deze leest, zult u weten dat hij voor u is en dat Tarzan van de Apen van u houdt."
De orginele tarzan is wel anders dan Disney's tarzan.
Eerder heb ik ook boeken gelezen waarvan een film is gemaakt, zoals:Charlotte's web en Niels Holgerson.
Charlotte's web verschilt niet veel met de film.
Als eerste had ik de boek gelezen.
Daar vond ik het zielig dat het meisje, het varkentje vergeten was.
Later, toen ik de film kreeg,vond ik het zielig toen het varkentje, Charlotte de spin ging verlaten want charlotte was te oud om mee terug te gaan.
Disney's Tarzan en de orginele Tarzan zijn heel verschillend.
Tarzan van Disney is zonder bloed en geweld.
Maar meer voor kinderen.
De orginele is daarintegen meer met doden en snijden en enger.
Als ik de hee boek op TV zag was ik na de eerste gevecht al weg.
Volgens mij is Disney'sTarzan voor plezier en....gewoon leuk om te zien.
Tarzan, de orginele boek is spannender en af en toe grappig.
Ik vind wel grappig dat hij zichzelf "Tarzan van de apen" noemt.
Ook is het leerzaam.
Het verteld over de leven in de jungle en over de geschiedenis over die tijd.
Nu zal ik de liefdesbrief van Tarzan voor Jane, laten lezen, het is wel hylarisch en je kan zien hoe Tarzan is:
"Ik ben Tarzan van de Apen.Ik verlang naar u.Ik ben van u.U bent van mij.Wij zullen hier altijd samen in mijn huis wonen.Ik zal u de beste vruchten brengen, malse herten, het lekkerste vlees dat er in de jungle te vinden is.Ik zal voor u op jacht gaan.Ik ben de machtigste van de junglevechters.U bent Jane Porter, dat heb ik in uw brief gelezen.Als u deze leest, zult u weten dat hij voor u is en dat Tarzan van de Apen van u houdt."
Abonneren op:
Posts (Atom)